0

Ako vybrať bežecké topánky?

Základ úspešného výberu je uvedomiť si a pamätať na to, že každé chodidlo je niečím iné. Jasné, že kedysi sme vybehli von a neriešili sme, aký máme došľap a či pobežíme po asfalte alebo v lese. Či už pretekáš alebo beháš len tak pre radosť, nasledujúce riadky by si si mal/a každopádne prečítať.

Správna veľkosť

Je nám jasné, že keď vyberáš napríklad módnu (vychádzkovú obuv), tak chceš, aby ti boli topánky akurát. Ale pri tých bežeckých by to malo byť inak. Musíš voliť topánky o pol alebo rovno o celé číslo väčšie, pretože žiadny z prstov nesmie pri behu narážať na špičku topánky. Po behu by sa totiž mohli nechty podliať krvou, a prsty tak sčernieť.

Samozrejme by sa ti ale nemali topánky ani vyzúvať. Ako základ pre správny výber potom odporúčame skúšať topánky skôr večer, kedy je chodidlo trochu opuchnuté. Napodobní sa tým reakcia chodidla po dlhom behu.

To by sme mali k dĺžke topánok, ale nesmieme vynechať ani ich šírku. Povedzme to jednoducho, topánka nesmie byť nepríjemne tesná, ale chodidlo by v nej nemalo ani plávať. Často počujeme: “Však sa ešte roztiahnu, nie?”. Bohužiaľ (alebo skôr vďakabohu) to takto pri bežeckých topánkach nefunguje. Pri kvalitných bežeckých modeloch sa totiž s výrazným rozšliapnutím nestretneš.

Čo z toho všetkého plynie? Pokiaľ ťa topánka tlačí alebo je ti úzka už pri skúšaní, pokračuj radšej v hľadaní tých pravých. Tu ale analýza topánok nekončí. Je potrebné tiež zistiť, aký máme došľap, aby sme zamedzili možnému zraneniu. Takže poďme si vysvetliť, čo je to tá prepadnutá pronácia a ešte horšia supinácia.

Pronácia

Pronácia nie je žiadnou chybou. Je to prirodzený pohyb klenby, ktorým noha tlmí náraz vzniknutý došľapom. Čo sa došľapu týka, je tu pri behu citeľný rozdiel od bežnej chôdze. Noha sa musí počas dopadu vyrovnávať s tlakom, ktorý je 2-3x vyšší ako hmotnosť tela. Pri takej záťaži sa tak negatívne zvýrazňujú všetky chyby chodidla (nadmerná pronácia a supinácia). Je preto nutné zvoliť vhodnú obuv, ktorá tieto nedostatky limituje.

Nadmerná pronácia

Nadmerná pronácia nie je pri behu žiaduca a môže viesť až k vleklým zdravotným problémom. Jedná sa o typ došľapu, pri ktorom sa chodidlo vychyľuje smerom dovnútra (viď obrázok). Bežecké topánky vhodné pre pronátorov nájdeš tu.

Supinácia (nedostatočná pronácia)

Pri supinácii sa naopak vychyľuje chodidlo smerom von, a mnohí bežci tak vytáčajú špičky nôh príliš dovnútra. Najviac zaťažované miesto na topánke je teda vonkajšia strana podrážky (viď. obrázok).

Bežecké topánky vhodné pre supinátorov a bežcov s neutrálnym došľapom nájdeš tu.

Ako zistiť došľap?

Najlepším spôsobom by bolo navštíviť odborné lekárske pracovisko, ale nie je to životne nutné. Veľmi spoľahlivým spôsobom, ktorým je možné určiť, či pronujeme málo, dostatočne (neutrálne) alebo nadmerne, je zistiť, aký máme typ chodidla. V zásade existujú tri typy chodidiel. Na ich určenie nám poslúži tzv. mokrý test. Ako na to, sa môžeš pozrieť v tomto videu (Pokiaľ máš s angličtinou problémy, tak nevadí. Stačí odpozerať postup.): https://www.youtube.com/watch?v=vkrsyRt3juI

Vyhodnotenie testu

1. Supinácia - chodidlo s vysokou klenbou

Je to prípad, kedy otlačok zobrazuje len prednú časť chodidla oddelenú od päty, eventuálne spojenú s pätou len úzkou čiarou. Také chodidlo má vysokú klenbu a bude sa vyznačovať pravdepodobne nedostatočnou pronáciou (supináciou).

2. Neutrálne - chodidlo s normálnou klenbou

Pokiaľ vidíš zhruba polovicu svojho chodidla, máš najrozšírenejší typ chodidla a normálnu pronáciu

3. Pronácia - chodidlo s nízkou klenbou

Vidíš celý otlačok chodidla? Potom máš chodidlá s nízkou klenbou alebo tzv. ploché nohy a pravdepodobne budeš trpieť nadmernou pronáciou

Teraz vieš, čomu by si mal zabrániť vhodným výberom topánok. Na elimináciu nadmernej alebo podpriemernej pronácie (supinácie) ti dopomôže buď tlmenie (popísané nižšie), alebo špeciálne vložky do topánok.

Tlmenie

Pokiaľ s behom začínaš a máš vyššiu hmotnosť (nad 85kg), siahni po viac odtlmených topánkach. Tento typ obuvi je síce drahší a spravidla aj ťažší, avšak dopady v nich budú výrazne príjemnejšie a kĺby ti poďakujú. Ľahší bežci alebo tí, ktorí majú už niečo odbehané, môžu siahnuť po menej odtlmených modeloch. Tieto topánky by si mal ale zvoliť, keď s behom pokročíš a na rad príde napr. tempový tréning (stále tempo na kilometer).

Cushioning - topánky s tlmením

Topánky zamerané na dokonalé tlmenie nárazov pri dopade. Bežca potom neobťažuje bolesť a môže sa lepšie sústrediť na techniku behu. Vďaka svojej univerzálnosti je to najrozšírenejší typ obuvi a patrí medzi vhodných adeptov na bežeckú obuv pre supinátorov.

Stability

Obuv určená pre bežcov so stredným až nadmerným pronačným nášľapom. Obuv eliminuje príliš veľké vtáčanie chodidla do vnútornej strany, čím okrem iného predchádza prípadnému zraneniu bežca.

Free/Barefoot

Vďaka týmto topánkam pocítite výhody behu na boso, ale pritom budete dostatočne chránení voči vonkajším vplyvom. Bolo totiž preukázané, že beh na boso je pre nohu veľmi zdravý a posilňuje pre beh dôležité svaly.

Už vieš, ako zvoliť veľkosť, aký máš dopad a aké tlmenie budeš potrebovať. Dostávame sa do finále a teraz už je potrebné si len odpovedať na otázku: Na akom podklade budem behať? Keď nepočítame tretry určené pre atlétov, máme dve možnosti: cestná a terénna (trailová) bežecká obuv.

Cestná bežecká obuv

Má za úlohu ťa čo najviac ochrániť pred možnosťou vzniku zranenia v dôsledku behu po tvrdom povrchu a zároveň má zaistiť priedušnosť a ochranu nohy. Z týchto dôvodu je hlavnou vlastnosťou tejto topánky dobré stlmenie sily, ktorou dopadáme na tento povrch.

Máme niekoľko typov cestných bežeckých topánok:

Objemové

Sú určené pre každodenné behanie a objemové tréningy (dlhšie výbehy). Ich úlohou je poskytovať maximálne tlmenie a zaistenie pohodlia po celú dobu behu. U nás nájdeš z 99 % práve objemové bežecké topánky.

Ľahké tréningové

Typické pre tempové tréningy a rýchlejšie behy. Vďaka menšiemu množstvu tlmenia (oproti objemovým topánkam) je váha týchto topánok citeľne nižšia.

Závodné

Tento typ nie je určený pre objemový tréning alebo rekreačné behanie. Ako naznačuje označenie závodné, sú tieto topánky určené hlavne pre bežecké preteky, prípadne pre tréningy rýchlosti. Vyznačujú sa nízkou váhou, minimálnym tlmením a tiež nízkou životnosťou.

Terénna (trailová) bežecká obuv

Tento druh obuvi je od podrážky až k jazyku prispôsobený pre pohyb v mäkkom a kopcovitom teréne. Podrážka je veľmi členitá a priamo stvorená pre vybiehanie a zbiehanie kopcov.

Vrch pri trailovej topánke je z pevnejšieho a často nepremokavého materiálu (goratex a nano technológie). Z toho dôvodu sú trailové topánky často o niečo ťažšie a vyzerajú robustnejšie ako topánky určené na beh po ceste. Ich hlavné vlastnosti sú teda stabilita na nespevnenom a členitom povrchu a odolnosť proti vonkajším vplyvom a opotrebovaniu.

Prechodová

Väčšina bežcov terén počas vybehnutia mení. Pokiaľ to tak je aj pri tebe, stačí si zvoliť takú topánku, ktorá bude mať podrážku aspoň trochu prispôsobenú takému behu. Platí, že na ceste vziať cestnú, do terénu terénnu. Jednoducho.

Starostlivosť o obuv

Základom dlhej životnosti obuvi, je správne vysušenie po behu alebo premoknutí topánky. A ako na to? Predovšetkým nepoužívajte vysoké teploty (nedávajte topánky na kúrenie, nad pec ani ich nefénujte). Pokiaľ sú topánky veľmi premočené, vypchajte ich novinovým papierom a pomaly sušte pri izbovej teplote. Novinový papier meňte tak, aby nezostával dlhú dobu vlhký vnútri.

Odporúčame mať pre tieto prípady aspoň dva páry bežeckých topánok, ktoré budete striedať a dáte im vždy dostatok času na regeneráciu. Dosť sa hodí mať tiež topánky ošetrené impregnáciou a čistiť ich špeciálnymi prostriedkami. My odporúčame prípravky od Crep Protect.

Buďme priatelia
Partneri
Buddyho newsletter
Odoslaním súhlasíš so spracovaním osobných údajov
Radenie
Filtrovať
Používame cookies, aby bol tvoj zážitok čo najviac božský. OK